طبیعت گردی نیشابور

معرفی مناطق و زیستگاه های گیاهی و جانوری نیشابور

طبیعت گردی نیشابور

معرفی مناطق و زیستگاه های گیاهی و جانوری نیشابور

وجه تسمیه بوژان


بوژان در لغت  نامه دهخدا به معنی نمو کردن ،شکوفا شدن ، و به خود بالیدن می باشد  ویکی از معانی بوژ  یعنی سبز و نام گیاهی با نام علمی ماهور که به وفور در این منطقه می توان یافت و  پسوند  ان به معنی مکان می باشد.

بوژان : بنابر روایت تاریخی از کتاب شهر فیروزه مرحوم گرایلی به پیش از اسلام بر می گردد و  قدمت چندین هزارساله دارد  که سکونتگاه اولیه ساکنین در قسمت شمال روستا واقع در ابتدای نهر مشهور به درخانه می باشد که این نام نیز حکایت از آن دارد و قبر ستان اولیه آنها در قسمت شرق روستا در منطقه ای به نام محله میان و (لوشاو) می باشد   شواهد تاریخی  حکایت از دین زرتشت دراین منطقه داشته  جابجایی ساکنین از این منطقه به سمت غرب روستا  به دلیل سیل ویران کننده در این منطقه بوده که ناچار به سکونت در ارتفاعات گردیده  که در حال حاضر قسمتی از اسکان ساکنین منطقه تاریخی و جزآثار باستانی می باشد .



ماهور گیاهی  با نام علمی       Verbascum thapsus

بوژان یکی از اهداف گردشگری نیشابور

روستای بوژان از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در13 کیلومتری شمال شرقی نیشابور و120 کیلومتری مشهد قرار گرفته است . این روستای کوهپایه‌ای که در رخ جنوبی رشته کوه بینالود استقرار یافته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است .

 

ادامه مطلب ...

نیشابور و جلوه های تاریخی و طبیعی آن



 

 
کشور ایران سرزمین پهناوری است که با دارا بودن 195/648/1 کیلومتر مساحت جغرافیایی در منطقه معتدل شمالی در قاره آسیا قرار گرفته است . آب و هوای مناطق، طرز تلکم و روشهای جاری زندگی در کشور با یکدیگر متفاوت بوده و باعث گردیده کشور به چندین استان و هر استان با توجه به امکانات طبیعی و قومی و سابقه تاریخی به چندین شهر گوناگون تقسیم شود و استان خراسان یکی از این تقسیمات به شمار می آید، خراسان بزرگترین و پهناورترین استان کشور عزیزمان ایران است.در دامن این استان پهناور شهرستان نیشابور، این شهر زیبا و کوهستانی خود نمایی می کند. این شهر در مسیر راه آهن و جاده آسفالته تهران- مشهد و در موقعیت جغرافیایی  58.48٫197    و 36٫11٫748  قرار گرفته است. 

گذشته نیشابور

در قرن چهارم میلادی، شاهپور دوم ساسانی این شهر را نیوشاهپور خواند که بعدها به نیشابور تغییر نام داده شد. این شهر در مسیر شاهراه تجارتی زمان قدیم قرار داشت و راه اصلی بازرگانان از آن می گذشت. نیشابور در تاریخ موجودیتش همواره جولانگاه فرمانروایان بسیاری بوده است و همیشه مورد تاخت و تازهایی قرار گرفته و این تاخت و تازها را باید گذاشت تا آنانی پاسخ دهند که اعتبار این ملت را برتر از قوم خود دانستند حتی اگر نام نیشابور مایه رشک و حسد قوم مغول باشد.

ادیبان علمی نیشابور

نام نیشابور همیشه با خیام، عطار،کمال الملک همراه است و اکثراً این شهر را به نام خیام می شناسند. آرامگاه خیام در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر در مسیر جاده نیشابور به مشهد قرار گرفته است که پس از پیمودن یک اتوبان فرعی به آرامگاه این ریاضیدان و فیلسوف مشهور می رسیم.

مقبره شیخ فریدالدین عطار و نقاش نامی کمال الملک به فاصله 2 کیلومتری از آرامگاه خیام قرار گرفته است، بوستان این ادیبان همه ساله پذیرای مشتاقان و مسافران زیادی است.

ییلاقهای نیشابور

بجز این ستارگان درخشان می توان از دره ها و گردشگاههای زیبا و دیدنی نیشابور همچون باغرود و اردوگاه کشوری شهید رجایی، بوژان، درود، خرو،قدمگاه، گرینه، بار و . . .  با نعمات سرشار نام برد.




                             مقبره حکیم عمر خیام نیشابوری                                                                        
                                                                                                                                                                            

                                                                                            
                                                               مقبره شیخ فریدالدین عطار نیشابوری                                                                                                                            



آرامگاه کمال الملک



شهر بهشتی من نیشابور


نِیشابور یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شرق ایران می‌باشد.این شهر از مراکز فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی استان خراسان رضوی و ایران است. شهر نیشابور مرکز شهرستان نیشابور است.

  ادامه مطلب ...